Sprawdzamy, dlaczego elektryczne pojazdy mogą dokonać rewolucji w komunikacji. Wiecie, że silnik elektryczny jest lepszy niż spalinowy i nie chodzi tylko o ekologię. Zobaczcie naszą analizę
1. Odpowiednio sterowany silnik indukcyjny w optymalny sposób spełnia warunki trakcyjne napędu pojazdów. Dzisiejszy poziom mechatroniki i techniki półprzewodnikowej pozwala bez trudu dowolnie kształtować charakterystykę napędu z zadaniem uzyskania idealnego dopasowania do potrzeb zadania transportowego.
2. Sprawność napędu elektrycznego jest ponad trzykrotnie wyższa niż przeciętnego napędu spalinowego, co oznacza zdecydowanie większe oszczędności w zużyciu energii.
3. Silnik elektryczny jest maszyną rewersyjną, co umożliwia jej pracę zarówno jako źródła napędu, jaki i generatora przejmującego energię kinetyczną pojazdu. Dzięki temu przekształca ją ponownie w energię elektryczną. Odzyskiwana w trakcie hamowania energia uzupełnia energię akumulatora. Ograniczamy także zanieczyszczenie środowiska chorobotwórczymi pyłami pochodzącymi ze ścierających się klocków hamulcowych. Oszczędzamy pieniądze także dzięki mniejszemu zużyciu klocków i tarcz hamulcowych.
![](http://kreuje.pl/wp-content/uploads/2018/03/elek-teksta.png)
4. Silnik pojazdu elektrycznego pracuje wyłącznie w czasie jazdy. Zanika problem smogu pochodzącego z rur wydechowych, szczególnie uciążliwego w warunkach ruchu na zatłoczonych ulicach miast.
5. Silnik elektryczny pracuje praktycznie bezszelestnie i nie wydziela żadnych szkodliwych substancji. Bezszelestna praca maszyny elektrycznej wymaga wręcz sygnalizowania dźwiękowego faktu zbliżania się pojazdu. Jest to istotne dla zachowania bezpieczeństwa pieszych. Jedyny hałas wynika z oporów aerodynamicznych i ze współpracy kół pojazdu z powierzchnią jezdni.
![](http://kreuje.pl/wp-content/uploads/2018/03/elek3.png)
CZY WIESZ, ŻE…
W początkach masowej motoryzacji w USA rynek pojazdów był podzielony równo na pojazdy z silnikami spalinowymi, elektrycznymi i parowymi. Z punktu widzenia potrzeb trakcyjnych pojazdu silnik elektryczny w zdecydowanie lepiej sprawdza się jako źródło napędu pojazdu.
6. Użycie silnika elektrycznego w zdecydowanym stopniu umożliwia uproszczenie układu napędowego pojazdu. Poprzez rezygnację, miedzy innymi ze skrzyni biegów, sprzęgła i przekładni głównej (mechanizmu różnicowego), zmniejszamy wydatki serwisowe i eksploatacyjne.
7. Stosunek mocy i momentu obrotowego (uzyskanego z elektrycznego układu napędowego) do masy całego układu napędowego jest znacznie korzystniejszy niż w podobnym rozwiązaniu tradycyjnego napędu z silnikiem spalinowym. Uzyskiwane przez pojazd elektryczny trakcyjne parametry, takie jak moment obrotowy i przyspieszenie, są znacznie korzystniejsze niż w pojeździe z napędem spalinowym o podobnej masie.
8. Maszyna elektryczna, podobnie jak cały system sterownia, praktycznie nie wymaga serwisowania. W radykalny sposób pozwala to zmniejszyć koszty. Znika problem wymian olejów, regulacji silnika itp.
![](http://ahenews.pl/wp-content/uploads/2018/03/elek4.png)
9. Zasięg pojazdu w istotnym stopniu zależy od stylu jazdy i warunków atmosferycznych (ogrzewanie, klimatyzacja). Ta cecha obecnych konstrukcji pojazdów elektrycznych, z uwagi na ograniczoną pojemność aktualnie stosowanych akumulatorów, jest dzisiaj istotnym ograniczeniem.
NAJWIĘKSZE MITY DOTYCZĄCE ELEKTROMOBILNOŚCI – SPRAWDŹ
10. Zwiększa się stopień niezależności, zwłaszcza gdy właściciel pojazdu posiada dostęp do sieci elektrycznej. To zagadnienie nabiera szczególnego znaczenia wartego uwagi w sytuacji, gdy właściciel pojazdu należy do grona prosumentów energii elektrycznej (np. instalacja fotowoltaiczna na dachu garażu).
![](http://kreuje.pl/wp-content/uploads/2018/03/ster.png)
Dr inż. Robert, absolwent Wydziału Elektrycznego Politechniki Łódzkiej specjalności Trakcja Elektryczna. Pracę doktorską na temat wzmocnienia systemu zasilania trakcji elektrycznej prądu stałego, obronił w Moskiewskim Instytucie Inżynierów Transportu. Długoletni pracownik naukowo – dydaktyczny PŁ w katedrze Trakcji Elektrycznej. W działalności naukowej zajmował się zagadnieniami optymalizacji układów elektroenergetycznych trakcji. Dziekan Wydziału Informatyki, Zarządzania i Transportu AHE w Łodzi.
Kilkanaście lat pracował na stanowiskach menadżerskich w działach technicznych dużych firm zajmujących się obsługą pojazdów samochodowych znanych marek, gdzie specjalizował się w diagnostyce i mechatronice pojazdowej.