Sprawdzamy, dlaczego elektryczne pojazdy mogą dokonać rewolucji w komunikacji. Wiecie, że silnik elektryczny jest lepszy niż spalinowy i nie chodzi tylko o ekologię. Zobaczcie naszą analizę

1. Odpowiednio sterowany silnik indukcyjny w optymalny sposób spełnia warunki trakcyjne napędu pojazdów. Dzisiejszy poziom mechatroniki i techniki półprzewodnikowej pozwala bez trudu dowolnie kształtować charakterystykę napędu z zadaniem uzyskania idealnego dopasowania do potrzeb zadania transportowego.

2. Sprawność napędu elektrycznego jest ponad trzykrotnie wyższa niż przeciętnego napędu spalinowego, co oznacza zdecydowanie większe oszczędności w zużyciu energii.

3. Silnik elektryczny jest maszyną rewersyjną, co umożliwia jej pracę zarówno jako źródła napędu, jaki i generatora przejmującego energię kinetyczną pojazdu. Dzięki temu przekształca ją ponownie w energię elektryczną. Odzyskiwana w trakcie hamowania energia uzupełnia energię akumulatora. Ograniczamy także zanieczyszczenie środowiska chorobotwórczymi pyłami pochodzącymi ze ścierających się klocków hamulcowych. Oszczędzamy pieniądze także dzięki mniejszemu zużyciu klocków i tarcz hamulcowych.

Samochód elektryczny wyprodukowany przez Teslę można kupić za ok. 160 tysięcy złotych

4. Silnik pojazdu elektrycznego pracuje wyłącznie w czasie jazdy. Zanika problem smogu pochodzącego z rur wydechowych, szczególnie uciążliwego w warunkach ruchu na zatłoczonych ulicach miast.

5. Silnik elektryczny pracuje praktycznie bezszelestnie i nie wydziela żadnych szkodliwych substancji. Bezszelestna praca maszyny elektrycznej wymaga wręcz sygnalizowania dźwiękowego faktu zbliżania się pojazdu. Jest to istotne dla zachowania bezpieczeństwa pieszych. Jedyny hałas wynika z oporów aerodynamicznych i ze współpracy kół pojazdu z powierzchnią jezdni.

Smog staje się coraz poważniejszym problemem

CZY WIESZ, ŻE…

W początkach masowej motoryzacji w USA rynek pojazdów był podzielony równo na pojazdy z silnikami spalinowymi, elektrycznymi i parowymi. Z punktu widzenia potrzeb trakcyjnych pojazdu silnik elektryczny w zdecydowanie lepiej sprawdza się jako źródło napędu pojazdu.


6. Użycie silnika elektrycznego w zdecydowanym stopniu umożliwia uproszczenie układu napędowego pojazdu. Poprzez rezygnację, miedzy innymi ze skrzyni biegów, sprzęgła i przekładni głównej (mechanizmu różnicowego), zmniejszamy wydatki serwisowe i eksploatacyjne.

7. Stosunek mocy i momentu obrotowego (uzyskanego z elektrycznego układu napędowego) do masy całego układu napędowego jest znacznie korzystniejszy niż w podobnym rozwiązaniu tradycyjnego napędu z silnikiem spalinowym. Uzyskiwane przez pojazd elektryczny trakcyjne parametry, takie jak moment obrotowy i przyspieszenie, są znacznie korzystniejsze niż w pojeździe z napędem spalinowym o podobnej masie.

8. Maszyna elektryczna, podobnie jak cały system sterownia, praktycznie nie wymaga serwisowania. W radykalny sposób pozwala to zmniejszyć koszty. Znika problem wymian olejów, regulacji silnika itp.

Czy silnik spalinowy niebawem stanie się zabytkiem?

9. Zasięg pojazdu w istotnym stopniu zależy od stylu jazdy i warunków atmosferycznych (ogrzewanie, klimatyzacja). Ta cecha obecnych konstrukcji pojazdów elektrycznych, z uwagi na ograniczoną pojemność aktualnie stosowanych akumulatorów, jest dzisiaj istotnym ograniczeniem.


NAJWIĘKSZE MITY DOTYCZĄCE ELEKTROMOBILNOŚCI – SPRAWDŹ


10. Zwiększa się stopień niezależności, zwłaszcza gdy właściciel pojazdu posiada dostęp do sieci elektrycznej. To zagadnienie nabiera szczególnego znaczenia wartego uwagi w sytuacji, gdy właściciel pojazdu należy do grona prosumentów energii elektrycznej (np. instalacja fotowoltaiczna na dachu garażu).

Dr inż. Robert, absolwent Wydziału Elektrycznego Politechniki Łódzkiej specjalności Trakcja Elektryczna. Pracę doktorską na temat wzmocnienia systemu zasilania trakcji elektrycznej prądu stałego, obronił w Moskiewskim Instytucie Inżynierów Transportu. Długoletni pracownik naukowo – dydaktyczny PŁ w katedrze Trakcji Elektrycznej. W działalności naukowej zajmował się zagadnieniami optymalizacji układów elektroenergetycznych trakcji.  Dziekan Wydziału Informatyki, Zarządzania i Transportu AHE w Łodzi.

Kilkanaście  lat pracował na stanowiskach menadżerskich w działach technicznych dużych firm  zajmujących się obsługą pojazdów samochodowych znanych marek, gdzie specjalizował się w diagnostyce i mechatronice pojazdowej.

Elektromobilność na tak

Dołącz do dyskusji

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *